Kurs om Ingmar Bergman

Kurs om Ingmar Bergman

juli 5, 2019 Av Av Mathilda

Ibland måste man utmana sig själv, det valde jag att göra när jag såg en fördjupande kurs kring Ingmar Bergman och andra svenska giganters filmskapande.Det var väldigt tuffa inträdeskrav men jag klarade dem och blev utvald att gå.

Vad som var extra kul var att kursen skulle hållas på Ingmar Bergmans eget ställe på Fårö. Egendomen består av fyra hus och men även en biograf. Godset har utvidgats genom åren, Ingmar Bergman såg det som en förlängning och utvidgning av sina egna konstnärliga sysselsättningar.

Huvudbyggnaden ligger på det som kallas Hammars. Detta hus var Ingmar Bergmans privata hem och arbetsyta. Hammars är öppet för invånare mellan nio och fem på vardagar. Vi kursdeltagare bodde skrivarstugan eller i pensionatet på Hammars.

Ingmar Bergman flyttade in på Hammars 1967. Huset är 57 meter långt, byggt för att smälta in under tallarna. Ändå erbjuder det en hisnande utsikt över den steniga stranden och Östersjön.

Ingmar Bergman bodde här fram till sin död, den 30 juli 2007. Huset utvidgades upprepade gånger genom åren, och det var här Bergman skrev och förberedde sig för de många film- och teaterproduktioner.

Varje rum har sitt syfte. Det finns två kontor, ett konversationsrum, kontemplationsrummet byggt för Ingrid Bergman (som bodde i Hammars tillsammans med Ingmar Bergman i 24 år), och så vidare. Hammars innehåller också Bergmans välutrustade bibliotek med böcker och samling av VHS-filmer.

Vem var Bergman?

För er som inte känner till Bergman så var han svensk filmförfattare och regissör som uppnådde världsberömmelse med filmer som Det sjunde inseglet, Smultronstället, trilogin Såsom i en spegel, Nattsvardsgästerna, Tystnaden och Viskningar och rop. Han är känd för sitt mångsidiga kamerarbete och för sin fragmenterade berättelsestil, som bidrar till hans dystra skildring av människans ensamhet, sårbarhet och plåga.

Bergman var son till en luthersk pastor och påpekade ofta betydelsen av hans barndomsbakgrund i utvecklingen av hans idéer och moraliska upptagen. Även när sammanhanget med hans filmkaraktärers lidande inte är helt religiöst, bedriver de alltid implicit en sökning efter moraliska normer för bedömning, en noggrann undersökning av handling och motiv, i termer av gott och dåligt, rätt och fel, vilket verkar särskilt lämpligt för någon som är uppvuxen i ett strikt religiöst hem. Ett annat viktigt inflytande i hans barndom var den religiösa konsten som Bergman mötte, särskilt de primitiva men ändå grafiska framställningarna av bibelhistorier och liknelser som finns i svenska rustika kyrkor, som fascinerade honom och gav honom ett avgörande intresse för den visuella presentationen av idéer, särskilt idén om ondskap som förkroppsligas i djävulen.

Studietiden

Bergman gick på Stockholms universitet, där han studerade konst, historia och litteratur. Där för första gången engagerade han sig passionerat i teatern och började skriva och agera i teaterstycken och regissera studentproduktioner. Från dessa fortsatte han att bli en trainee-regissör på Mäster Olofsgärden Theatre och Sagas Theatre, där han 1941 producerade en spektakulär okonventionell och katastrofal produktion av den svenska dramatiker August Strindbergs Spöksonaten. 1944 fick han sitt första heltidsjobb som regissör på Helsingborgs kommunteater. Dessutom, och ännu viktigare, träffade han Carl-Anders Dymling, chef för Svensk Filmindustri. Dymling imponerades tillräckligt av honom för att beställa en originalmanus, Hets. Detta regisserades av Alf Sjöberg, då Sveriges ledande filmregissör, ​​och var en enorm framgång, både hemma och utomlands. Till stor del som ett resultat av denna framgång fick Bergman 1945 en chans att skriva och regissera en egen film Kris 1946, och från denna tidpunkt startade hans karriär på riktigt.

De filmer som Bergman skrev eller regisserade, eller båda, under de kommande fem åren var, om inte direkt självbiografiska, åtminstone mycket upptagna med den typ av problem som han själv stötte på vid den tiden: den unga rollen i en förändringssamhälle, dålig ung kärlek och militärtjänst. I slutet av 1948 regisserade han sin första film baserad på originalmanus av sig själv, Fängelse. Den sammanfattade alla teman i hans tidigare filmer i en komplex, kanske överambitisk historia, byggd kring de romantiska och professionella problemen hos en ung filmregissör som funderar på att göra en film baserad på idén att djävulen styr världen. Även om detta inte ska tas utan behörighet som Bergmans budskap i hans tidiga arbete, kan det åtminstone sägas att hans fantasifulla värld är mycket skarpt fördelad mellan världens goda och onda världar, den senare alltid överskuggar den förra, djävulen som ligger i vänta i slutet av varje idyll.

Fårö

Lyckad tid

Det var en mäktig känsla att få bo i hans verkliga miljö, man liksom andades Bergman. Jag med min sociala fobi var helt slut efter dagarna av studier. Det var för mycket att umgås kvällstid också så jag valde istället att alltid ta en promenad ensam för att uppleva den vackra miljön. Efter det tog jag en lång dusch och sedan sängen, ibland somnade jag direkt faktiskt, men andra kvällar kunde jag roa mig lite med spel på Pokerstarscasino.se och Starcraft2.com. Såna kvällar laddade mina batterier för kommande dags studier.